• Forfatters billedeSally Altschuler

Sai Babas fødseldag varer længe

50 meter nede af gaden fra Surendras hus ligger der et Sai Baba tempel. For et par dage siden var det Sai Babas fødselsdag og det skulle ikke gå stille for sig. I dagene inden havde disciplene varmet op med glade optog med trommer og sang, og af en eller anden grund foregik de klokken fem om morgenen. Nå, men i min alder skal man op og lade vandet alligevel, så skaden var til at overse.

Så oprandt selve dagen (natten). Da kom Babaisterne syngende og trommende gennem gaden omtrent hver time, og så ofte skal jeg altså ikke op. Måske er det en slags distortion i Kathmandu.

Men i aften flyver jeg så hjem. De sidste par dage i Kathmandu har jeg brugt til at mødes med Rotary, holde fest med gamle venner og holde en forlæsning på et college. Super interesserede studenter, den ene pige kønnere end den anden. Jeg blev temmelig overrasket da jeg til sidst fik overrakt en konvolut, der viste sig at indeholde 7.000 rupee, ca. 425 Dkr, hvilket er en anselig sum her.

Surendra og jeg har været på et visumkontor for at finde ud af, hvordan han får et visum til Danmark, nu hvor vi ikke længere har en ambassade i Nepal. Det er en rimelig kompliceret affære, som varetages af den svenske ambassade i Delhi, og der er ikke grænser for hvilke dokumenter både han og jeg, som inviterer ham, skal tilvejebringe, bl.a. et foto af os begge sammen, så man nu kan være sikker på at vi virkelig kender hinanden.

Det skal nu nok lykkes og så kommer Surendra engang til foråret.

Det er nok et udmærket tidspunkt at vende hjem på, for det begynder at blive køligere. Ikke fordi jeg forventer noget som helst af vejret i Danmark i november-december, men vi har da opvarmede huse.

Forresten glemte jeg at fortælle, at Jomsom nok er det eneste sted på kloden, hvor man kan få en YakDonald. Yakkød smager meget som okse.

Tak for denne gang. Næste blog bliver måske fra Bali i januar-februar, hvis der overhovedet er noget at fortælle. Meningen er jo at Bette og jeg ikke skal lave andet end det vi gider, og der er grænser for hvor interessant det er.

73 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Mellemspil i Tashkent